SMS - kommunikation

SMS - kommunikation
Via vår plattform kan du enkelt skicka SMS-meddelanden. Ta Norge som exempel, 99% av norrmännen mellan 12 och 49 år äger en smartphone. Globalt har över 7 miljarder människor en mobiltelefon, vilket gör SMS-kanalen till ett effektivt verktyg för kommunikation. Men det är fortfarande viktigt att ha en bra strategi för att öka försäljningen.
Skapa förtroende- öka konverteringar
Idag används mobilen för mycket mer än att ringa samtal och skicka meddelanden. Många läser nyheterna, tar bilder, lyssnar på musik eller spelar spel på sina mobiltelefoner. Många använder den också för att både starta bilen och värma upp sitt hem. Det är därför mobiltelefonen är mycket viktig för dagens konsumenter, och de flesta av dina kunder kommer därför att ha den tillgänglig om du skickar dem ett SMS. Och eftersom SMS-öppningsfrekvensen ligger på 98%, är detta en idealisk kanal du bör använda för att skapa relevanta konversationer med dina kunder. Det kommer att bygga förtroende, vilket i sin tur kan öka kundens köpbeslut. Och med en länk som ingår i meddelandet kan du få fler konverteringar.
Relevans och personligt
Dagens konsumenter bombarderas med erbjudanden från alla håll. Då är det inte konstigt att de behöver jämföra de olika erbjudandena de får. Se till att du skickar ut relevant innehåll vid rätt tidpunkt. Detta kan leda till ökad försäljning.
Arbeta nära projektledaren. För att få ut mesta delen av dina kampanjer bör din marknadsförings- och försäljningsavdelning arbeta tillsammans. Se till att dina säljare får samma nyhetsbrev som dina kunder. De kan sedan kontakta potentiella kunder baserat på nyhetsbrevet och hänvisa till innehållet och meddelandet där.
Stärk relationerna med SMS-kommunikation
Se till att sms är en del av ditt företags marknadsföringsstrategi. Det kan till exempel vara en bra idé att skicka ett meddelande till potentiella kunder med relevant information efter ett första möte eller annan kontakt. Det kommer att visa trovärdighet, kunskap och samtidigt stärka de framtida relationerna. Det kan också öka konverteringsgraden med 300%. Se därför till att SMS blir en naturlig del av försäljningsprocessen.
Stå bredvid
De flesta använder flera kanaler för att öka konverteringarna. Fördelen med SMS är att du får meddelandet direkt till mottagaren. Genom att skicka ett SMS visar du att du har viktig information som du vill att personen ska få direkt. För att mottagaren ska kunna dra nytta av erbjudandet måste du se till att meddelandet är kort och tydligt och med ett erbjudande som är lätt att använda. Kom ihåg att koppla till en mobil landningssida för att stärka erbjudandet.
Timing
För att lyckas med SMS-kommunikation måste innehåll, timing och antal SMS vara relevanta för kunden. Ett relevant textmeddelande kan få en potentiell kund att bestämma sig för att köpa nu, medans ett SMS utan strategi bakom kan få kunden att köpa eller senare – eller aldrig. SMS-kommunikation hjälper försäljningsavdelningen att sälja mer när de används strategiskt i försäljningsprocessen. Undersökningar visar att hela 75% vill få ett erbjudande via SMS.
Genom att använda ett flexibelt SMS-verktyg kan det vara din kampanj som leder till fler konverteringar.