Hur skriver man ett bra nyhetsbrev?

E-postmarknadsföring är en prisvärd och effektiv marknadsföringsmetod, och kan både konvertera och engagera kunder om de är skrivna på ett bra sätt. Men många tycker att det är svårt att skriva ett bra nyhetsbrev.

Här kommer vi att dela med oss ​​av några tips på hur du skriver ett bra nyhetsbrev som bidrar till ökad kundlojalitet och konverteringsgrad!

1. Välj automatiska nyhetsbrev

Vårt första tips är att gå efter en lösning som gör att du kan automatisera utskicket av nyhetsbrev. Detta kan spara enormt mycket tid, eftersom hela processen sker automatiskt.

Med automatiserade nyhetsbrev kommer mejlen att skickas ut till kunderna i rätt tid, och anpassas efter den enskilda kundens fas i köpresan. Om detta görs manuellt tappar du snabbt koll – speciellt om du har många kunder.

2. Tillåt dubbelriktad kommunikation

När kunder får mejl från ditt företag är chansen stor att de vill ställa frågor om produkterna som annonseras ut. Om det inte går att svara på mejlet kan du potentiellt missa viktiga kunder.

Nyhetsbrev med möjlighet till tvåvägskommunikation är därför ett måste. På så sätt blir marknadsföring inte en monolog, utan snarare en dialog.

3. Sätt upp mål för nyhetsbrevet

För att ett nyhetsbrev ska bli det bästa det kan vara är det klokt att i förväg sätta upp ett mål för din e-postmarknadsföring. Vad exakt vill ditt företag uppnå med det aktuella nyhetsbrevet? Fundera också över vilken åtgärd du vill att kunden ska vidta efter att ha läst nyhetsbrevet.

När du väl har målet klart framför dig blir det plötsligt mycket lättare att skriva ett meningsfullt nyhetsbrev som faktiskt konverterar. Du vet vilken typ av konverteringspunkter som ska inkluderas och vilken typ av CTA-knappar din e-post ska innehålla.

Syftet med att skicka ut ett nyhetsbrev kan vara så många. Här är några vanliga mål:

  • Ökad försäljning
  • Ökad trafik till olika målsidor
  • Skapa kunskap om nya tjänster och produkter
  • Skapa ökat engagemang i sociala medier eller liknande (t.ex. med tävlingar)
  • Flera nedladdningar av en fil
  • Fler anmälningar till videoseminarier eller liknande

4. Glöm inte ämnesfältet!

Om du vill lyckas med ett nyhetsbrev bör du också komma ihåg att skapa ett catchy ämnesfält. Ämnesfältet för e-postmeddelandet är det första potentiella kunder ser när e-postmeddelandet dyker upp i inkorgen. Om ämnet inte är tillräckligt intressant, ja, så kommer kunden med största sannolikhet inte heller läsa innehållet i mejlet.

Om kursen ska fånga kunder bör den vara både personlig och relevant. Använd gärna kundens namn i ämnesfältet, eller satsa på vad kunden gillar med produkter/tjänster. Se samtidigt till att du följer GDPR-reglerna när du använder kundinformation.

För att ämnet ska vara så relevant som möjligt bör det också utgå från säsonger och trender. Vad är relevant för kunden just nu? Det lönar sig knappast att marknadsföra julpynt i juli, eller parasoll i december.

Det kan också vara bra att väcka kundens nyfikenhet inom ämnesområdet, och ofta skapa ett intryck av att utbudet är begränsat och att det är angeläget att ta vara på det. Här är våra bästa tips för ett framgångsrikt nyhetsbrev:

  • Personlig
  • Relevant
  • För närvarande
  • Stimulera nyfikenhet
  • Undvik utropstecken och versaler (detta kan visas som skräppost)
  • Var kortfattad (max 50 tecken)

5. Skriv säljande innehåll till ditt nyhetsbrevil nyhetsbrevet

För att skriva ett bra nyhetsbrev bör du också fokusera på att göra innehållet så relevant och säljande som möjligt. Det kan till exempel löna sig att ta hänsyn till kundens ålder, köpvanor, behov och utmaningar.

Kom ihåg att många kunder är hungriga på information. Om du skapar nyhetsbrev av typen «Hur man gör…» eller «5 tips för…» kommer det ofta att väcka intresse hos kunderna.

Se samtidigt till att innehållet du skickar ut via e-post är relevant för de produkter du vill sälja. Presentera gärna din produkt (eller tjänst) som lösningen på kundens utmaning.

6. Inkludera skräddarsydda rabatter

De flesta kunder uppskattar att få rabatter, speciellt om rabatten upplevs som skräddarsydd och personlig. Börja med vad dina kunder gillar och ge dem rabatter som tilltalar så mycket som möjligt.

Detta kan bidra till en ökad konverteringsgrad, då kunden finner erbjudandet lämpligt och relevant.

7. Tänk på utformningen av nyhetsbrevet

Om du ska skriva ett bra nyhetsbrev bör du också vara uppmärksam på läsbarhet, mobilvänlighet och användandet av grafiska element som bilder. Allt detta hjälper till att göra mejlet så enkelt som möjligt för mottagaren att tolka.

Kom ihåg att en stor del av alla användare öppnar nyhetsbrev via mobila enheter. Se därför till att mailen är anpassad även till små skärmar.

Få hjälp att lyckas med nyhetsbrev

NG Dialogue hjälper dig att skicka ut nyhetsbrev som stärker ditt företags auktoritet och trovärdighet. Välskrivna nyhetsbrev skapar förtroende hos kunderna och de kommer att betrakta ditt företag som en källa till både kunskap och bra affärer.

Vi erbjuder de verktyg du behöver för att lyckas med nyhetsbrev. Vårt system möjliggör tvåvägskommunikation och automatisk utskick av nyhetsbrev och du får till och med tillgång till en separat kontaktperson. Vi hjälper dig när du behöver det.

Kontakta oss idag för mer information om nyhetsbrevslösningar!

Anmäl dig till nyhetsbrevet

Vill du veta mer? Kontakta oss

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram